Refundacja VAT dla osób ogrzewających domy gazem
Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Zelowie informuje o zasadach refundacji VAT dla osób ogrzewających domy gazem.
Najbardziej wrażliwym odbiorcom paliw gazowych, zużywającym paliwa gazowe do celów grzewczych, przysługiwać będzie refundacja poniesionych kosztów podatku od towarów i usług (VAT). Zwrot pobranego podatku VAT dotyczy osób, które ogrzewają mieszkanie gazem i spełniają kryterium dochodowe. W styczniu 2023 roku podatek VAT za gaz powrócił do poprzedniej stawki i wynosi 23 %. W roku 2022 wynosił 0 %.
O refundację VAT można się ubiegać przez cały rok 2023. Konieczne będzie dołączenie do wniosku faktury, która dokumentuje dostarczanie paliw gazowych do odbiorcy (gospodarstwa domowego) oraz dowodu zapłaty.
Dodatek gazowy przysługuje osobie samotnie gospodarującej, której miesięczny dochód nie przekracza kwoty 2100 zł, lub osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym ta wysokość nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę.
Wniosek o refundację VAT należy złożyć w ciągu 30 dni od daty otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie gazu.
Refundacja podatku VAT przysługuje gospodarstwu domowemu, które jako główne źródło ogrzewania wykorzystuje kocioł na paliwa gazowe. Takie źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).
W przypadku wniosków złożonych od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r. obowiązuje dochód z 2021 r., natomiast w przypadku wniosków złożonych od 1 sierpnia do 31 grudnia 2023 r. – dochód z 2022 r. Dochody weryfikowane są jednorazowo, podczas złożenia pierwszego wniosku o refundację. O refundację VAT można się ubiegać przez cały rok 2023.
Wnioski będzie można składać w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Zelowie nie później niż do dnia 29 lutego 2024 roku lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych wraz z wymaganymi dokumentami:
- fakturą dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy,
- dowodem uiszczenia zapłaty za tę fakturę,
- złożenie wniosku o refundację podatku VAT,
- dokumenty potwierdzające sytuację dochodową rodziny.
Wniosek o refundację podatku VAT od opłaconej faktury za paliwo gazowe można złożyć:
- na piśmie
Wzór wniosku jest dostępny w Miejsko- Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Zelowie, ul. Piotrkowska 12 oraz na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska:
https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-refundacji-podatku-vat-za-dostarczone-paliwa-gazowe-w-2023-r/.
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej[1],
Złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT:
Podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany/.
Wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne.
- pocztą
na adres: Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Zelowie, ul. Piotrkowska 12, 97-425 Zelów.
Prosimy o wpisanie we wniosku adresu poczty elektronicznej – na wskazany adres będzie wysłana informacja o przyznaniu refundacji podatku VAT. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o refundację podatku VAT, zostanie poinformowany o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu refundacji podatku VAT.
Wysokość refundacji będzie odpowiadała kwocie podatku VAT z opłaconej faktury załączonej do wniosku.
Refundacja podatku VAT od opłaconej faktury za paliwo gazowe będzie wypłacana po otrzymaniu dotacji z budżetu państwa.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku sytuacją na rynku gazu.
Formularz wniosku można pobrać ze strony Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zelowie.
Wniosek do pobrania poniżej.
Klauzula informacyjna
[1] w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344)
OBOWIĄZEK INFORMACYJNY
Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urząd. Unii Europ. z dnia 04.05.2016 r. L 119/1) (dalej jako „RODO”), informujemy, że:
- Administratorem danych osobowych jest Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Zelowie (dalej jako „Administrator”). Dane kontaktowe Administratora:
- adres: ul. Piotrkowska 12, 97-425 Zelów
- telefon: 44 634 10 28
- e-mail: mgopszelow@op.pl
Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: kontakt@wbsystem.pl
- Dane osobowe przetwarzane są w celu prowadzenia postępowań związanych z ubieganiem się o refundację poniesionych kosztów podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023r.
- Podstawą prawną przetwarzania jest obowiązek prawny ciążący na Administratorze w myśl art. 6 ust. 1 lit. c RODO w związku z:
– ustawą z dnia 15 grudnia 2022r.o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023r. w związku z sytuacją na rynku gazu 1) ,2)
– ustawą z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych
– ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego
– ustawą z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo ochrony środowiska
– ustawą z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne
Dane osobowe wskazane we wniosku jako dobrowolne, przetwarzane są na podstawie zgody w myśl art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Zgodę taką można w każdym momencie wycofać, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na prawo przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.
- Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, a ich niepodanie uniemożliwi realizację celu. Podanie danych osobowych, wskazanych we wniosku jako dobrowolne nie jest obowiązkowe.
- Dane osobowe będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa, z zastosowaniem przepisów dotyczących archiwizacji dokumentów.
- Odbiorcami danych osobowych będą:
- organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa;
- podmioty, które wspierają administratora przy realizacji celu, w tym operatorzy pocztowi, banki oraz inne podmioty świadczące usługi dla Administratora na podstawie stosownych umów.
- Osobie, której dane są przetwarzane przysługuje prawo:
- dostępu do treści swoich danych osobowych, żądania ich sprostowania lub usunięcia,
na zasadach określonych w art. 15 – 17 RODO;
- ograniczenia przetwarzania, w przypadkach określonych w art. 18 RODO;
- wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa)
- dostępu do treści swoich danych osobowych, żądania ich sprostowania lub usunięcia,
W celu skorzystania z praw, o których mowa w pkt 7 ppkt a) i b) należy skontaktować się
z Administratorem lub Inspektorem Ochrony Danych, korzystając ze wskazanych wyżej danych kontaktowych.
- W trakcie przetwarzania danych osobowych nie dochodzi do wyłącznie zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani do profilowania, o których mowa w art. 22 ust. 1 i 4 RODO. Oznacza to, że żadne decyzje dotyczące osób, których dane dotyczą nie będą zapadać wyłącznie automatycznie oraz nie stosuje się ich profilowania. Administrator nie będzie przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.