Zgodnie z ustawą z dnia 12 lutego 2010 roku o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (dziennik ustaw z 16 marca 2010 nr 40 poz. 230) z dniem 17 czerwca 2010 wszystkie podmioty świadczące usługi publiczne są ustawowo zobowiązane do umożliwienia interesantom wnoszenia ich wniosków w formie dokumentów elektronicznych poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą podmiotu realizującego zadanie publiczne, założonej i wyposażonej w zestandaryzowane formularze elektroniczne na ePUAP.
W celu skorzytania z ePUAP niezbędne jest spełnienie dwóch warunków:
- założenie indywidualnego (darmowego) konta użytkownika na platformie ePUAP (film instruktażowy)
- posiadanie profilu zaufanego ePUAP – użytkownik posiadający Profil Zaufany ma możliwość podpisywania pism kierowanych drogą elektroniczną do urzędów administracji publicznej. W tym zakresie podpis elektroniczny potwierdzony danymi Profilu Zaufanego jest bezpłatną alternatywą dla bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego ważnym kwalifikowanym certyfikatem.
Adresy skrzynki ePUAP:
- /UMzelow/skrytka
- /UMzelow/SkrytkaESP
Dostępne formularze:
- Pismo ogólne do podmiotu publicznego – stary wzór
- Pismo ogólne do podmiotu publicznego
- Udostępnianie informacji publicznej
- Dopisanie do spisu wyborców
- Oferta na realizację zadania publicznego
- Roczne sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego
- Roczne uproszczone sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego
- Sprawozdanie (częściowe/końcowe) z wykonania zadania publicznego
- Ustalenie numeru porządkowego budynku
- TW-1 Przekazywanie tytułów wykonawczych do organów egzekucyjnych
- Wnioskowanie o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
- Wnioskowanie o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego – stary wzór
- Zgłoszenie urodzenia dziecka
- Dopisanie się do spisu wyborców
- Wpisanie się do rejestru wyborców
- Zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego dla osób głosujących w Polsce
- Zezwolenie na hodowlę/utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców
- Udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie – usługa centralna
- Wprowadzanie kart do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie
- Wydanie wypisu i wyrysu ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
- Zawarcie umowy lub udzielenie promesy zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości / użyczenia nieruchomości / najmu nieruchomości lub lokalu / użytkowania gruntów pokrytych wodami płynącymi / użyczenia gruntów pokrytych wodami płynącymi
- DL-1 Deklaracja na podatek leśny – Ministerstwo Finansów
- DN-1 Deklaracja na podatek od nieruchomości – Ministerstwo Finansów
- DR-1 Deklaracja na podatek rolny – Ministerstwo Finansów
- DT-1 Deklaracja na podatek od środków transportowych
- IL-1 Informacja o lasach – Ministerstwo Finansów
- IN-1 Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych – Ministerstwo Finansów
- IR-1 Informacja o gruntach – Ministerstwo Finansów
- Udzielenie pełnomocnictwa do doręczeń (PPD-1)
- Ustanowienie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej (UPL-1P)
- Zawiadomienie kontrolowanego przez organ podatkowy o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej (ZAW-K)
- ORD-M Złożenie oświadczenia małżonka podatnika o pozostawaniu z podatnikiem we wspólności majątkowej
- Zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej (OPL-1P)
- DT-1 Deklaracja na podatek od środków transportowych
- Udostępnianie z Rejestru Dowodów Osobistych dokumentacji związanej z dowodami osobistymi
- Uzyskaj dowód osobisty
- Uzyskaj dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego – formularz do samodzielnego uzupełnienia
- Zgłoś lub cofnij zawieszenie swojego dowodu osobistego
- Zgłoś utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód
- Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
- Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast
- Zawiadomienie o wpisaniu wyborcy do rejestru wyborców
- Zawiadomienie o wpisaniu lub dopisaniu wyborcy do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania
- Udostępnienie rejestru wyborców
- Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach
- Skreślenie z rejestru wyborców
- Sprawdzenie danych zawartych w rejestrze PESEL i rejestrach mieszkańców i usunięcie niezgodności w przypadku ich wystąpienia
- Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie jednostkowym
- Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych
- Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie pełnej teletransmisji danych
- Udostępnianie danych z rejestru PESEL i rejestru mieszkańców za pomocą urządzeń teletransmisji danych
- Udostępnianie danych z rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych w drodze weryfikacji
- Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej
- Zgłoszenie wymeldowania z pobytu czasowego
- Zgłoszenie wymeldowania z pobytu stałego
- Zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej